NO LIMITS TUNING SERVICE
NO LIMITS TUNING SERVICE
Tuning en afstelwerkzaamheden worden gedaan met behulp van een Dynostar testbank. Op deze bank kunnen zowel statische als dynamische testen worden uitgevoerd. Er kan ook bepaald worden hoeveel krukasvermogen er geleverd word, maar meestal word er naar het vermogen aan het wiel gekeken. Deze wordt dan gecorrigeerd naar EEC, SAE of DIN waarden. Meestal word de EEC norm gebruikt welke bijna gelijk is aan de SAE norm. De DIN norm geeft een 3 tot 4 procent hogere waarde weer.
DYNOSTAR TESTBANK
Om een motor optimaal te kunnen afstellen is een testbank onmisbaar. Hier kunnen de omstandigheden gelijk worden gehouden en is vol gas rijden geen probleem. Er word veel tijd bespaard, na een verandering kan er direct weer worden getest, en alle gegevens worden opgeslagen en kunnen nauwkeurig met elkaar vergeleken worden om zo tot het beste resultaat te komen. Een verschil in topvermogen van enkele pk’s is op de weg niet voelbaar, maar wel duidelijk in een grafiek te zien.
Als de afstelling100% moet zijn is het werken met de testbank sneller en betrouwbaarder. Voor het inregelen van een injectiemodule zoals POWERCOMMANDER of RAPID BIKE is een testbank nodig die naast dynamische ook statische metingen kan verrichten. Deze belaste metingen waarbij de motor op een vast toerental wordt gehouden, bij verschillende gasstanden, zijn op de DYNOSTAR testbank via een te wijzigen programma automatisch uit te voeren. Op deze manier word de complete injectiemap doorlopen en en kan dus voor de individuele motor optimaal worden aangepast. Dit is zeker bij een niet standaard motor, waarbij b.v. een andere uitlaatdemper is gemonteerd, de methode om de afstelling te corrigeren, maar ook een standaard injectiemotor kan hiermee verbeterd worden. Dit omdat over het algemeen de motoren vanaf de fabriek vanwege emissie en geluidseisen niet optimaal zijn afgesteld.
INJECTIEMODULES
Er zijn verschillende merken modules, maar de meest gebruikte zijn die van RAPID BIKE en POWERCOMMANDER. Deze hebben uitgebreide mogelijkheden en kunnen naast de brandstofmap ook vaak de ontstekingsmap aanpassen. Bij een aantal modellen is met de RAPID BIKE module de toerentalbegrenzer te veranderen. Een ander groot voordeel van deze module is de mogelijkheid om deze over te zetten naar een volgende motor. Via een nieuwe verbindingskabel is dit eenvoudig te realiseren.
QUICKSHIFT
Op een standaard motor gebruik je natuurlijk je koppeling om op- en neer te schakelen, met een quickshifter gaat dat iets anders. Met een quickshifter hoef je namelijk je koppelingshendel nauwelijks te gebruiken. Met een quickshifter schakel je namelijk omhoog zonder je koppeling te gebruiken. Heb je het écht nodig? Absoluut niet, maar man wat is het leuk!
CARBURATIEKITS
De bekende Dynojet kits worden hier al jarenlang met grote regelmaat ingebouwd en afgesteld. Deze zorgen vooral voor een vloeiender vermogensafgifte en een betere gasreactie. Afhankelijk van het motortype en soort uitlaatsysteem is er een lichte tot grote vermogenswinst te verwachten.